Home » Verslag

Verslag

3e Rally van de Kempen 6 en 7 april 2013

Verslag door Wytze van Leuveren

IMG_5258

De Rally van de Kempen is een wat bijzondere eend in de bijt van Historische Rally’s. Het is een 2-daagse rally met relatief weinig kilometers. Door de start die pas na de lunch plaatsvindt, kan iedereen rustig ‘s ochtends aankomen. Na een relaxte lunch kon de rally van start gaan met 2 etappes van ongeveer 2 uur op zowel zaterdag als de zondag. De rally telt mee voor het KNAF Open NK maar niet voor het DHRC kampioenschap.

Aangezien mijn vaste navigator verhinderd was en ik de rally toch graag wilde rijden, mailde ik een week te voren met de organisatoren, Mark en Roelie Schmidt. Binnen 5 minuten ontving ik een email dat een navigator was gevonden. Dankzij deze zeer klantgerichte benadering kon ik zaterdag 5 april met Eric Duffhuis als navigator van start gaan.

In de tourklasse wordt gewerkt met eenvoudige kaartleessystemen zoals pijlen en punten kortste route en ingetekende lijn. De kaarten zijn niet gemanipuleerd. Met goed de kaart lezen kan je ver komen. Een enkele oude wegsituatie zit wel in de kaarten verwerkt. De rally is dan ook zeer geschikt voor beginners om van een “echte rally” te proeven. Voor de sportklasse ook geen geneuzel maar wel “oude kaarten” waaronder een oude Russische (KGB) kaart in schaal 1:60.000. Het reglement is zeer kort en eenvoudig. De wijze waarop de wedstrijdleiding met het reglement omgaat is als prima en klantvriendelijk te kenschetsen. Voor de diverse echte beginnerequipes die niet binnen een half uur na de geplande tijd wordt de TC gewoon een kwartiertje langer open gehouden. Dat is leuk voor deze teams zonder dat in de top van het klassement de competitie hierdoor wordt beïnvloed. Hulde voor deze pragmatische aanpak.

De rally startte goed voor ons en bij mooi droog maar koel weer reden we de eerste twee lussen vanuit het Rally hoofdkwartier Willbrordhaeghe in Deurne. Voldoende kamers en parkeerruimte maken dit voormalige klooster zeer geschikt als uitvalsbasis. Bij een oude wegsituatie bleken we een routecontrole te hebben gemist. Een andere gemiste routecontrole bleek door iedereen te zijn gemist omdat deze was geplaatst op een niet te berijden weg waar een (niet door de organisatie geplande) omrijdconstructie moest worden gemaakt. Voor de toerklasse was er nu en dan een stuk onverhard in de route; voor de sportklasse was hier iets rijkelijker in voorzien. De route blijkt qua tijd goed haalbaar en zonder straftijd weten we de eerste twee etappes af te ronden. Dit ondanks dat de MGB wat kuren begint te geven. Er zijn problemen met de koppeling die steeds meer blijft slippen zodat de auto moeilijk op gang komt. Het euvel betekent een reparatie van de versnellingsbak en die klus kan niet snel ’s avond worden uitgevoerd, als er al koppelingplaten gevonden zouden worden. Bij binnenkomst blijken al twee auto’s in de toerklasse de strijd vanwege technische problemen te hebben moeten opgeven, waaronder de winnaars van vorig jaar, Harry Peters en Bart Babeliowsky.

Na een relaxte tocht wordt bij het diner de tussenstand bekend gemaakt. We blijken op de eerste positie te staan, vlak voor mijn naamgenoot Wytze Rauwenhof met zijn navigator Dirk Reyn. In de sportklasse is het spannend met 5 equipes die vlak bij elkaar staan met de equipe Jos Heltzel en Jan Timmers aan de leiding voor de “ alleseters”  Eddy d’Hoe en Jens van Overschelde en Alexander Leurs met Ad van de Werf.

Na een prima ontbijt start de dag met ruiten krabben vanwege de forse nachtvorst. De dag is verder prachtig met veel zon en een prima temperatuur ten opzichte van het weer over de laatste maanden. Helaas vertoonde de MGB steeds meer kuren en daalde de snelheid al snel tot maximaal 60 km per uur. Na de eerste TC was het echter helemaal einde oefening en was het niet mogelijk om met de auto verder te rijden. De achter ons gestarte equipe Wytze Rauwenhof en Dirk Reyn haalde ons hiermee letterlijk en figuurlijk in. Al snel waren de hulptroepen ter plaatse die ons naar Willbrordhaeghe sleepten, alwaar de auto op de trailer kon worden geduwd. Door het grote aantal hierdoor gemiste TC’s was uiteindelijk een zevende plek ons deel, net boven de eerder uitgevallen equipes.

Uiteindelijk wordt in de sportklasse de winst wederom opgeëist door Eddy d’Hoe en Jens van Overschelde voor de equipes Laurent le Guevel/Vincent Spijker en Alexander Leurs/Ad van de Werf . In de toerklasse gaat de winst naar Wytze Rauwenhof met Dirk Reyn voor de equipes Jack Hendrix/Maurice Wullems en Michael van Tiel/Veerle Spronck.

Met zo’n in totaal 30 startende equipes was deze rally minder vol bezet dan verdiend.  Voor volgend jaar verdient deze gemoedelijke rally zeker meer aandacht.

Wytze van Leuveren


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: